mandag 18. januar 2010

" ord om å holde ut"

"Ord om å holde ut"

Det er mer enn femti ord for fjell på norsk
Det er nesten to hundre ord om snø på samisk
Ord som betegner krigsstrategi, våpensystemer og EDB
er mange & amerikanske.

Hvor mange ord har vi om å holde ut?
Når bruker vi dem?
Hvor bruker vi dem?

Jeg skulle ville finne opp femti ord om å ikke gi opp
Jeg skulle ville finne opp femti ord om å tro på at alt er mulig.

Og jeg skulle si dem alle til deg
Forlengs og baklengs og til hvert sitt bruk
Slik at vi blir handlingsladete av bare innsikt og faenskap.

Min tolkning av diktet:
"Ord om å holde ut" er skrevet av Tore Elias Hoel, og er fra diktsamlingen "Å fange en hval", 1979. Jeg mener at diktet prøver å få frem at man ikke må gi opp, men ha tro på seg selv. Det sier også litt om språket og at språket er et verktøy for kommunikasjon over hele verden. Språket har en sterk kraft for menneskeheten. Det finnes mange ord om krig og elendighet, men ikke så mange ord om å holde ut og ikke gi opp. Virkemidlene i diktet er at det er kontraster og motsetninger. Tema er språkets kraft. Personlig synes jeg diktet var kort og greit og lett å forstå. Det er veldig bra skrevet og har et godt poeng. Det var oppsiktsvekkende og fikk meg til å tenke =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar